Wednesday, August 5, 2009

Motion

För en stund sen kom jag hem efter att ha varit ute och motionerat med Jonas och Bengtsson. Jag, motionera, wtf? Jo jag vet.

I lördags efter någon öl eller tre lyckades jag bli övertalad att springa måndagar och onsdagar kl 19, en kortare runda på ca 4-4,5km (enligt Eniro var det 5.2km!). I måndags hade jag dock dispens då semestern precis tagit slut men idag var det då dags. Jag har inte sprungit någon längre sträcka på minst 18 månader så jag visste att det skulle bli tufft.

I det varma vädret gav vi oss ut och efter ca 1/3 av sträckan (som var upp och ned hela jävla tiden) så kom den första av flera powerwalk-delar för min del. Att konditionen inte var den bästa visste jag men det var huvudet som började kämpa emot. Jag hade missat att det var en bra grej att fylla på vätskeförrådet i kroppen innan man ska göra av med det.

Resten av färden gick blandat "bra" då jag kände mig lätt yr i huvudet men runt kom jag på ca 34 minuter. Fy fan vad jobbigt. Väl hemma blev det 1,5 liter vatten i magen, en dusch och lite stretching samt insikten att man såg ut som en tomat i ansiktet.

På måndag ska jag vara bättre förberedd och försöka ta mig halvvägs utan paus. Ett steg i taget.

5.2km? Massa uppförsbacke var det iaf.

9 comments:

Splat said...

Visst var det härligt ikväll? ;-) Jag tyckte att du kämpade på bra, räkna med ca 2-3 veckor sedan tar du dig nog nästan runt hela rundan utan paus. Intressant att rundan var längre än jag trodde!

Martin said...

Jocke var sugen att hänga på framöver. Även han behöver motion tydligen :)

Splat said...

Trevligt, the more the merrier. Han behöver säkert rastas lite även om det inte ser ut så :)

Pierre said...

Härligt. Ännu en som upptäcker det underbara med lite löpning. Drick inte så mycket innan du ska iväg, försök att dricka mycket varje dag. Bättre =)

Då erbjuder jag dig en chans att ta en runda på Skrylle, där är väldigt trevligt att springa.

Lotta said...

Du är jätteduktig! Det är så joooobbigt att börja när man gjort uppehåll, men så skönt när man väl kommit igång. :)

Håller med föregående talare: Skrylle är jättefint. :)

Lycka till med springandet. Och du: ta det lugnt i början! Vanligaste felet är att man går ut för hårt och "går in i väggen". Det gjorde jag. Från att inte ha sprungit (joggat) alls - någonsin, började jag springa varannan kväll. Det gick bra i några veckor tills jag började få fandalusiskt ont i underbenen, trots fina, dyra skor. Benhinnorna protesterade och jag var tvungen att hålla uppe i flera veckor. :(

// Lotta

Jensa said...

Härligt Martin!

Om jag vore som du hade jag skapat mig en runda på runt 3 km att börja med istället. Det är betydligt mer överkomligt och du kommer garanterat att klara det på ren och skär jävla envishet.

Regga dig på Funbeat - en fantastiskt bra site för träning - och sen kan du där skapa rundor och bokföra din träning. Det är roligt att följa sin egen utveckling.

I måndags betalade jag in till Göteborgsvarvet och Broloppet 2010. Ska du med?

Jag vill även rekommendera dig att besöka Löplabbet (Kullagatan 52 i Hbg eller Djäknegatan 2 i Malmö) för att skaffa dig ett par skor som passar dig på alla sätt. De tar inte något extra för att te provar ut skorna till dig.

Än en gång, härligt jobbat. Nu blev jag sugen på att ta en kvällsrunda…

Martin said...

@Pierre: Så kul är det faktiskt inte att springa. Det är mycket trevligare med en promenad, då hinner man njuta av naturen :)

@Lotta: Det här kommer inte gå över styr. Träna för hårt, bah, det kan jag garantera att det inte händer. En av orsakerna till att jag motionerar är att Vicky är ute och cyklar nån mil ett par gånger i veckan. Man måste ju göra nåt när hon är ute och motionerar.

@Jensa: Målet är att klara halva rundan om nån vecka, sen nån vecka senare 2/3 osv. Långsiktigt projekt. Har ett konto på Funbeat sen förra året faktiskt. Där får jag reda på hur bra Pierre är på att springa ;) Betala för att springa kommer jag nog aldrig att göra dock.

Alexi said...

Motionera? Usch och fy! Insekter och asfalt och annat onaturligt som man får i ansiktet. Ta en öl istället ;)

Unknown said...

Hehe!
Jag har ju sprungit eller joggat två rundor i Vintersbo idag. Ett nytt personlig rekord för mig. Jag är van att jogga minst 5 km, helst i skogen. Gör det minst 2 ggr i vecka när jag är i Mariestad. Snart ska jag träna kamsport 2 ggr i vecka igen och sen badminton eller tennis med mina kollegor 2 ggr i vecka. Det är bara fredag eller lördag som jag inte träna. Det kan jag göra med gott samvete, när jag ändå sitter framför dator i 6-7 timmar om dag. Lycka till, Brorsan!