Wednesday, January 27, 2010

Eviga Riket - en bok

Nu när vi haft en presentation av 2009 års bästa album gör vi en form av återblick till 2008 års vinnare - Cult Of Luna. Bandet kommer från slutet av februari ta ett konsertuppehåll på så vitt jag vet obestämd tid. Lite tråkigt men man kan förstå att det blir slitigt att turnera konstant, speciellt om man ska ha tid att skriva nytt material. De är ju trots allt ruskigt produktiva.
Under våren 2009 släpptes live-DVDn Fire Was Born inspelad på Scala i London den 1/7 2008, en DVD som jag nu transfererat till ljudspår på min dator. Konserten innehöll primärt låtar från senaste albumet Eternal Kingdom.

Albumet var baserat på upphittade anteckningar av en Holger Nilsson som var inlåst på mentalsjukhus för mordet på sin fru. Nu kommer en tolkad version av dessa anteckningar i form av en bok/ljudbok med nykomponerad musik.

Jag ser väldigt mycket fram emot detta och det blir nog den första "skönlitterära" bok jag inhandlat på många år så den 23/2 kommer det bli kauf kauf. Sen har man ju nytt material från "sidoprojektet" Khoma att se fram emot i år också. Wunderbar.

1 comment:

LillEva said...

Nu ska du inte vara sån! Klart du ska med ut och studsa! Patrik sa att han kanske skulle följa med.. och Jonas också ;) Jag tror jag fick med Bengtsson på ett hörn.