Saturday, May 2, 2009

Att välja en TV

Som bekant har vår TV krånglat från och till. Senaste tiden har den krånglat lite mer än vanligt (när jag nu sitter och skriver detta har den dock fungerat felfritt i dryga timmen, något som inte hänt på länge). Nu har vi blivit mer och mer medvetna om att det kanske är dags att köpa en ny.

Efter att ha kollat runt lite här och var, på internet och i tidningsannonser, så lutade det åt en Sony med BRAVIDA då vi tydligen kan få ut lite mer av vårt hemmabiosystem som också har BRAVIDA.

Sony Center har de just nu två modeller som vi är intresserade av, 37V5500 och 40W5500 för 12000 resp 16000 kr. Inte direkt billigt men delbetalningsmöjligheterna var avsevärt bättre där än på t.ex. OnOff och SIBA.

De ena skillnaderna mellan 37V5500 och 40W5500 är att 40"-modellen är större (uppenbart) samt att den har 100Hz i uppdateringsfrekvens och 100000:1 i kontrastförhållande mot 50Hz, 50000:1 för 37"-modellen.

Är det då värt att lägga 4000kr extra för det där lilla extra? Nån som vet?

2 comments:

Splat said...

Ska ni ändå köpa en dyr pryl så gör inte 4000 kr så stor skillnad. Tycker man 37" räcker så är det kanske inte helt nödvändigt, jag är inte så insatt på hur mycket bättre kvalitén blir i detalj. Konsumeringssdjävlulen i mig säger "Köp!"

Pierre said...

Beror lite på hur långt det nu är mellan soffan och tv:n. Men det är väl en tre meter så 40 ska gå. Jag valde att köpa en lite billigare som inte hade 100Hz men vet inte om jag saknar det nu eller ej.. 100000:1 är dynamisk kontrast? Ska ni satsa vidare på BlueRay så är den lite dyrare isåfall att sikta in sig på. Alternativt så tar ni något lite billigare nu eller vänta lite till. Samsung har precis börjat släppa LED tv. Bättre kontrast, bättre svärta och drar ungefär 40% mindre i ström. Dessutom är de bara 3 cm tjocka. Rätt najs. Blir min nästa uppdatering. Har sett en LED tv för 13 800 men resten ligger runt 18 000 +. Så just nu är de lite dyra men det kommer sjunka.