Thursday, December 27, 2007

Officiellt efternamnsbyte på G!

Det var en kort juleresa detta år. Just nu sitter ämligen vi i Skåne igen. Vicky är på SEMC och jag sitter i lägenheten och strategerar angrepp på en viss rapport.

Vi spenderade julhelgen hos mina föräldrar i Norrköping. Min far har relativt nyligen opererat ena höften så att se sin farsa knalla runt på kryckor var lite ovant, men det ska han iaf göra till sommaren då han ska operera den andra höften i februari.
Det som tydligen stör honom mest är att han inte får köra bil än, det får vänta i två veckor till. Sen får han köra till det är dags för nästa operation.

Som en bonus med operationerna (förutom att höfterna blir som då han var 35(!)) så blir han ca centimetern längre. Se på fan.

Det stora nya som diskuterades dagen innan julafton, då min halvbror Rolf och hans fru kom på besök, var ett officiellt namnbyte på familjen som uppkommit då en av mina kusiner ska gifta sig och vill ha stavningen Björck då hon ska ta dubbelnamn. Vi heter som bekant Björck, men enligt staten så heter vi Björk. Detta pga att någonstans under åren har en ändring gjorts i någon gammal kyrkobok.
Detta kan ju dock enkelt ändras på två sätt:
1. Släkten betalar 3000kr till PRV och således ändras hela släktens namn från "valfritt" led. För oss blir det då 1500 per familj (min fars familj och min farbrors familj).
2. Man presenterar ett gammalt dokument där ens "korrekta" namn finns.

Min och min brors spontana reaktion på det hela var "men då betalar vi 1500 direkt". Men min farbror är smålänning. På riktigt. Självklart ska det letas i kyrkböcker.

Jag kanske inte behöver påtala att vi inte deltar i sökandet utan det har meddelats att ifall han hittar nåt, suveränt, annars står vi här med 1500kr och väntar.

1 comment:

Pettsson said...

men det är coolare att bevisa för staten/kyrkan att de gjort fel och på så vis slippa betala 1500:-