Friday, July 4, 2008

Dagen då H.A.X.O.R. tog slut

Många av er som läser denna blogg vet vad Deathgame är. Ni har själva deltagit eller har närstående som deltar. Vissa andra har nog mindre koll, även om vissa frågat mig rent ut "Martin, vad fan är Deathgame?".

Kort sagt, det är en form av levande rollspel, där man (utan att skapa speciella karaktärer) har "ihjäl" andra deltagare med frukt och grönt.

Den 13/9 2005 så registrerade jag mig för detta spel och den 1/12 2005 så påbörjades min första omgång. Jag och Vickys dåvarande granne (och vår kursare) Stefan startade vårt lilla samarbetsorgan, H.A.X.O.R., kort för Helsingborg Anthrax Organization.
Namnet kom av att det inte fanns andra deltagare än vi i närområdet, så vi skickade glitter (i spelet, "mjältbrand") till en massa folk.

Under vår tid som deltagare blev "klaner" något officiellt, och vi tillhörde de bättre. Eller, faktiskt, vi var de bästa. Vi expandera och tog in fler likasinnande dryga ingenjörsstudenter och liknande deltagare och visade nästan konstant var skåpet skulle stå (samt dess färg, var det skulle beställas ifrån och vilka mått det skulle ha).

Igår så avslutades juniomgången av Deathgame för 2008. Det som vi under ett par månader internt utlyst vara vår sista. Vilket det blev. Vårt mål var att vinna samt kanske ta vårt egna rekord för antal "kills" samt "ärapoäng". Vi vann till vår stora glädje, och vi fick den högste av höga spelare (spelverktyget Guds finger) att avliva oss, för att markera vårt slut.

Nu är det slut som deltagare.
Jag vann en gång (Oktober 2006, 32 kills - tillika rekord för deltagare per omgång).
Jag kom tvåa min första omgång (December 2005) och kom trea året senare (December 2006). Som individ kan du knappt vinna mer. Vi har skrivit nyheter om klanens avslut på vår hemsida (och där publicerat 30 bilder från vår karriär) samt på Deathgames forum och responsen har varit rätt smickrande.

Det känns som en lättnad att inte deltaga längre. Jag har haft kul, men senaste året har det varit svårt med inspirationen att göra något då man numera jobbar, kommer hem, fixar mat etc. Likväl har jag deltagit, av princip då jag älskar spelet. Erfarenheten jag tar med mig från detta är rätt stor. De vänner jag skaffat genom detta är många. Jag har inget att klaga på nu.

Jag får bara tacka Yvonne och Erik som sett till att det här har funnits samt mina klankamrater som har förgyllt min deltagandetid. Jag har haft skitkul, trots att det ibland varit extremt jobbigt.

Dock kommer jag inte lämna Deathgame helt. Min erfarenhet inom spelet samt min utbildning och mitt intresse för webbutveckling har gett mig platsen som "Teknisk administratör och spelkommentator. " för Deathgame.
Det är en ny utmaning, men den kräver inte flyväst, apor och bananer iaf.

No comments: