Thursday, September 27, 2007

A final letter from Blekinge

Ca timmen kvar av näst sista dagen på UIQ Technology i Ronneby. Sista veckan präglats av vad vi stötte på tidigare in i uppdraget: Dötid.
Under sista testrundan var vi snabba och klara redan i tisdags... Vissa extragrejer har vi sysselsatt oss med men inget mer "långdraget" som kan ta en dag eller två. Ytterst tråkigt.

När vi tagit bussen för allra sista gången till Kallinge väntar ett par timmar av städande och tvättande inför morgondagens hemfärd. Runt lunchtid kommer vår chef från Malmö och hämtar oss plus kontorets TV för en sista resa från Belkinge.
Sen blir det andra bullar, eller för min del iaf 18 månader på Tetra Pak. Det börjar direkt på måndag kl 07.50 med obligatoriskt drogtest, så franskbröd får jag inte äta nu i helgen. Typisk. (uttalas bäst på grov finlandssvenska).

Så vad har jag lärt mig av mitt första uppdrag och halvår som konsult?
1. Veckopendla är jobbigt.
2. Det är kul att vara konsult då uppdragen varierar och är lagom utmanande.
3. Som konsult måste man ibland förlita sig på företagsanställda för uppgifter, vilket kan leda till dötid.
4. Det är otroligt vikigt att snabbt skaffa (eller få insyn i) ett kontaktnät för informationssökning.
5. I Blekinge har man svårt med R.
6. En iPod är aldrig fel att ha.
7. Blekingetrafiken suger.

Det var väl allt? Eller kanske inte, men det är iaf det jag nu orkar sammanfatta när jag är sådär lagom seg i huvet efter en dag av att inte göra nåt ordentligt.
Imorgon blir det avskedstårtor med projektgruppen och några till. Sen pensionerar jag muggen jag använt i 6 månader och sedan får någon stackare ta över den. Kanske ska diska den med...

1 comment:

Lotta said...

Håller verkligen med det där om Blekingetrafiken och jag förtår att det måste ha varit superdygt att veckopendla.

Kan du begripa varför inredningen i lokaltrafikbussar måste vara så otroligt ful? Sätena i våra bussar här i Blekinge är blåa med röda inslag så att de ser ut som groteska tungor. Men era bussar! Oj, oj, oj! Tok-gröna säten med pilar (?!) ackompanjerat av knallgula plastdetaljer. Ja, jösses! :-)

På Arbetsförmedlingen:
Arbetssökanden: - Jag är färgblind och har ingen som helst smak.
Förmedlaren: - Då har vi ett jobb här som bussinredningsdesigner.
;-)