Saturday, January 12, 2008

Att ha pengar men inte kunna använda dem

Så där stod vi helt plötsligt. Titta båda på varandra och tänkandes "Vad fan hände nu. Hur ska vi nu få ut pengar?"

Igår upptäckte Victoria att henns VISA kort hade slutat att fungera. Magnetremsan var sliten och inga automater eller köpställen klarade av kortet. Nåja, det var väl dags, kortet hade hängt med länge. Hon beställde ett nytt och allt återgick till det vanliga.

Vi skulle till Danmark idag med Patrik och Viking. Vi hade tidigare i veckan sett fram emot att åka nya Sundsbussen ACE link Simara för första gången (för allas vår del). Igår blev vi dock besvikna, den var intagen på blixtreparatur för att åter gå i trafik under lördagens eftermiddagstimmar. Det fick alltså bli Scandlines istället.

Runt kl 13 dök vi upp på Knutpunkten. Victoria testade sitt kort igen och jag tog ut 200kr ur Swedbanks automat. På väg uppför trappan kom jag på att jag kanske skulle ta ut 100 danska kr ifall vi skulle köpa nån öl i Danmark. Jag gick till Nordeas automat vid Forex där man kan välja mellan svensk och dansk valuta, samt euro. När jag satte i kortet så fick jag ett felmeddelande och blev ombedd att försöka igen, vilket jag gjorde.

Sen såg vi inte det kortet mer.

Så där stod vi, utan möjlighet att göra kontantuttag och ca 220kr i kontanter plus 145 dkk. Vi gick på båten och började fundera på hur vi skulle göra. I bästa fall skulle vi få nya kort på onsdag, i värsta fall fredag. Bankerna hade stängt till måndag.

Turligt nog erbjöd Patrik sin assistans. Han hade samma bank som Vicky och kunde därmed göra ett kontantuttag åt oss som vi sen kunde direkt återbetala genom att föra över via internetbank när vi kom tillbaka till Sverige. Han lånade oss även 200kr på båten så vi hade råd med pilsner. Hooray!

Nu har även jag beställt nytt kort, vilket vi hoppas kommer snart.

No comments: