Wednesday, May 21, 2008

Brand tags


Idag stötte jag på en rätt kul sida som helt baseras på användarna och dess input. Extremt Web 2.0 alltså. Det heter Brand Tags och är en sorts experiment angående individers uppfattning om olika varumärken. Låter inte så kul eller?

Hur funkar det?
Användarna får på startsidan se ett varumärkes logotyp. De uppmanas att skriva in det första ord eller fras som dyker upp i dess huvud som relaterar till varumärket. Dessa ord samlas sedan för att visas i form av en tag cloud för varumärket. Simpelt, eller hur?
Det finns även ett "test" där du får ett par ord i en tag cloud och sedan får gissa vilket varumärke det handlar om.

Resultaten av användarinputen är ibland rätt roliga. Vi drar ett par exempel!
Hilton: bitch, dirty
Bud Light: gross, piss, drunk
Harley-Davidson: beard, bike, help!!! my penis is stuck in a waffle iron and this is my only form of comunication!!!
H&M: madonna, s&m, trendy
Volvo: boxy, soccer mom, safe
Windows: crash, bluescreen of death, monopoly
Firefox: open source, freedom, tabs
Internet Explorer: virus, outdated, sucks
Google: god, ubiquitous, world domination

Besök sidan och bidra vettja!

No comments: