Monday, May 26, 2008

Jag hatar Sverige - men älskar Europa

Då var det då äntligen över, denna cirkus som pågått i vad som känns som en evighet som i detta land kallas "Schlager". Där har vi första felet.

Folk rasar och är upprörda över att vi, världens bästa schlagerland, återigen hamnar utan för direktkvalificeringen! Grrrrrrrrrrrrrrr! Förstår inte övriga europa att det inte finns något annat land som kan mäta sig emot oss!!!

Jävla idioter, ja svenskarna då.
Här lever vi i villfarelsen att för att vinna Eurovision Song Contest (inte Eurovision Schlager Contest) så måste man skicka lätt moderniserad "schlager", men att resten av Europa inte fattat det. Abba och Carola är ju idealet alla bör följa. I år skickade vi Charlotte Perelli, en fd. vinnare, mamma, transvestitlookalike, etc, med en för detta land, "typisk modern svensk schlager". Klart fan det går åt helvete.

Själv njuter jag av Sveriges nederlag, för när det kommer till landets kollektiva musiksmak så märks det vilket musikaliskt u-land det är, se även på dess onaturliga fixering vid detta evenmang hyllande o-originell dussinmusik. För helvete, schlagerfolk älskar Carola! (Ni vet den där homofoben som skär av sina kvistar)

I lördags var jag Vicky och Patrik ute och skulle köpa glass i Norr Hamn, men det gick inte. Trots lönehelg och fint väder så var uteserveringarna tomma och ställen stängda. Folket satt hemma och såg på ESC. Detta säger något om detta lands medborgare.

Näe, Sverige kommer aldrig få någon form av internationell export på schalgermusik utan det som vi numer är stora på är, se på fan, hårdrock! Band som In Flames säljer mängder av skivor internationellt och At The Gates skiva Slaugther Of The Soul från 1995 satte en standard för hur modern, teknisk dödsmetall skall spelas. En standard som fortfarande följs. Andra storsäljande moderna svenska akter är Robyn, Roxette och The Hives. Långt ifrån allt vad schalger heter.

Carola har åstadkommit, tja, eh, nåt.. eller.. näe, inget internationellt. "Men ABBA då!" lär säkert någon utropa. Tja, de var ett internationellt storsäljande band innan de deltog i ESC, så nej, de räknas inte som stora schalgerartister (förutom i Sverige där man måste dra den paralellen för att rättfärdiga sitt beteende).

Så vad hoppas jag på. Samma som vanligt. Att skiten läggs ner. Varför? För ett sundare svenskt musikklimat.

3 comments:

Lotta said...

Jag älskar ESC (Eurovision Song Contest) och har gjort sedan jag var pytte-liten, så jag hoppas inte att det läggs ner, men jag håller med om allt du skriver om Svenska folkets "schlager"-besatthet. Jag gillar varken Carola, Perrelli, Anna Book, Kicki Danielsson eller Lena Philipsson. Eller Linda Bengtzing. Det finns annat som är bra.

Jag hatar också när folk säger: "Den var rätt bra, men det var ju ingen schlagerlåt." Aaaaargh! Det har inte handlat om "schlager" sedan 60-talets Siw Malmkvist...

Jag gillar att Finland de tre senaste åren har skickat det de är bra på, nämligen hårdrock. För hårdrock *är* väldigt bra på finska, tycker jag. Årets bidrag hette Missä miehet ratsastaa. :-)

Lucy Honeychurch said...

Melodifestivalen kommer aldrig dö. Men jag tror det bara är nyttigt. Arga människor som du kan få reta upp sig, och resten kan underhållas.

För att sedan uppdatera dina schlagerkunskaper, så är direktkvalificeringen numera avskaffad (endast Tyskland, England, Frankrike, Spanien och vinnaren direktkvalificeras from i år). Abba hade inte slagit igenom internationellt innan 1974, det gjorde de först efteråt, även om de släppt ett par skivor i Sverige.

Sedan vill jag upplysa om att Frankrike i år faktiskt skickade riktigt bra musik i form av Sebastien Tellier och Divine. Det uppskattades inte heller av resten av Europa.

Martin said...

Lotta: Du slår huvudet på spiken! :)

Helena: Det är inte jag som är arg, det är svenska folket som är arga. Man läser saker som "bojkotta östblocket", "stoppa kompisröstningen", "de vet inte vad som är bra" etc. Detta pålyser deras okunnighet och arrogans om vad det är för musik man ska delta med för att få en bättre placering. Som Alexander Bard uttryckte det: Sluta skicka avdankade schlagertanter som inte ens våra grannländer bryr sig om. Herr Björkman tyckte dock inte likadant, han tyckte att det var bara att köra på som vanligt då det var bra för svensk musikliv, vilket påvisar hur frånkopplad han är från modern internationellt gångbar musik.

Jag ber om ursäkt för att jag inte satt mig in i de nya uppdaterade schalgerreglerna, tidigare år så har det väl varit så att de som inte fick många röster fick kvala. Då sveriges bidrag sög och fick dåliga poäng förra året så antog jag att det likadant iår. Jag bryr mig inte så mycket om att uppdatera mig på sånt, då jag uppenbart inte finner något musikaliskt värde i det.