Monday, May 5, 2008

Unionen = Fail?


Efter att till slut gått med i facket, Unionen, efter att ha varit studerandemedlem hos SIF ett par år så var det dags för hela kittet: A-kassa, medlemsavgift. You name it.
Eftersom det är skitjobbigt med fakturor och räkningar i tid och otid så valdes e-faktura då det är smidigt. Dock kom inga e-fakturor.

För ett par veckor sedan damp ett kuvert ner i brevlådan från Unionen med en räkning på dryga 1500kr för, jo, ej inbetald medlems + a-kasseavgift för 3 månader. E-faktura hade uppenbart failat!
Eftersom jag har flera andra betalningar på e-faktura ställde jag min lite frågande och betalade lite bistert den höga klumpsumman när lönen kom.

Idag ringde jag Unionen för att ta reda på varför de hade misslyckats med att få mina e-fakturor och om möjligt snarast dra igång det. Samtalet gick såhär:
0 minuter: Trycker in knappval för avgifter samt personnummer. Påbörjar väntan.
2 minuter: Blir var 30e sekund meddelad att mitt samtal är placerat i kö.
3 minuter: Börjar störa mig på att få reda på att jag står i kö, fast inte får reda på vilken plats jag har alt. tidsberäkning kvar.
4 minuter: Inser att speakerrösten låter som en yngre Göran Persson, fast lite mer skitnödig.
5 minuter: Blir informerad av den skitnödige Göran Persson imitatören att jag kan bli uppringd. (väljer inte detta då det är absolut NO NO att bli uppringd på TP, typ)
13 minuter: Ger upp och skickar ett email och frågar vad som hänt och varför det tar 3 månader innan man får nån form av info om problem av dem.

Sen då? Tja, jag fick svar att de hade startat e-faktura men jag fick inte en enda. Varför det tog tid fick jag inte svar på i detta mail, kanske på uppföljningsmailet.
Nu har jag iaf bett om Autogiro-anmälan. Det ska banne mig inte faila.

1 comment:

Pettsson said...

they be bastards! arrrhhh