Wednesday, October 29, 2008

Death Magnetic-inlägget


"You've reached the end of the line". Jo, Metallica kunde nog inte säga det bättre själv.

Härom dagen såg jag att jag missat sista icq-meddelandet i en konversation med min kompis Johan från Norrköping. Det stod "förresten, frågade jag dig vad du tyckte om Death Magnetic?".

Första tanken var "Ja", andra var "Kanske", tredje var "Vad tyckte jag egentligen?". Så här kommer "Death Magnetic-inlägget".

Inför detta skivsläpp var jag mer än skeptisk till en början då St. Anger lämnat en extremt bitter eftersmak, och inte sån bra bitter eftersmak man hittar i Amerikanska IPAs. Sen kom klipp på bl.a. Youtube då Metallica spelade nya låtar på konserter. Min tanke då var "inte så bra och jävligt långa låtar". Sen kom ihopklippta previews på deras nya låtar, och då det lät det bättre... och sen kom skivan.

Efter dryga 1,5 låt fick jag nästan nog. Långtråkigt var namnet men det var bara att fortsätta lyssna och jag lyssnade några fler gånger. Vissa riff var skitbra, vissa ville man kräkas på och textmässigt, tja, man kanske hade förväntat sig mer än rader som "Love is a four-letter word", "Suicide, I've already died" och annat dravel. Vissa låtar är skitbra halva låten, men efter som en halv låt är dryga 4-5 minuter så har de gott om tid att förstöra resten (The Day That Never Comes). Att ljudet på Guitar Hero-versionen är bättre än CD-versionen gör ju inte heller saken bättre.

Nåja, visst att Metallica skrivit långa låtar förut men då har man lyckats hålla intresset uppe låten igenom. Här funkar det inte. Därför finns det klippta versioner att "hitta" på Internet. Den bästa klippningen jag hört har två individer från ett forum jag är medlem på fixat ihop. Den kan jag iaf lyssna på utan att hela tiden tänka "tar inte låten slut snart".

Så vad blir det för betyg?
Originalversionen får 5/10. Den klippta får 6/10.
Den är inte helt dålig men den har vissa partier jag verkligen tycker är urkassa men det är ett klart album än St. Anger.

Så, vad vill jag önska mig av nästa album från Metallica?
1. Kortare låtar som inte bara drar ut med samma riff om och om igen. Det räcker med att bara kapa 20 sekunder på en låt för att den ska bli mycket bättre, bara man kapar på rätt ställen.
2. Ljudet. Det känns så påträngande högt. Som sagt, det är bättre mastrat ljud på tv-spelsversionerna, WTF!
3. Kan man göra nåt åt Lars rätt oinspirerade trumspel?
4. Utnyttja det faktum att ni nu har en jävligt bra basist. Mer Rob i mixen!

No comments: