Thursday, October 16, 2008

Lång onsdag

Igår var det en lång dag.

Efter jobbet var det möte. Peter tackades av och sen var det ekonomi. Mycket ekonomi.
Sen handlade det om fortbildning och kompetensutveckling. Det fanns viss ovilja inom delar av företaget att vidareutveckla sig. Personligen tyckte jag chefernas idéer och åsikter var precis enligt mina av principen "du kan inte både ha kakan och äta den", eller översatt: Du kan inte få nya uppdrag ifall du saknar den kompetensen kunden vill ha när du ska på intervju.
Svårare än så är det inte. Så enligt mig så var det var typ 45 minuters diskussion i onödan.
Vill man ha uppdragsrotation eller uppdragsbyte (vilket jag hoppas på efter Impact som jag verkar gå till baka till efter jul) så måste man ha den kompetens kunden frågar efter. Har man bara TP-kompetens kommer man bara flyttas till nåt annat TP-bolag.

Sen åkte vi hem, och det tog över 2 timmar. Kontaktledningen mellan Malmö och Lund var nedriven så det blev ersättningsbuss först och sedan Teckomatorpståget hem från Lund. 22.40 var vi till slut i Helsingborg.
Skönt att jobba hemma idag, kunde sova till hela kl 7! Lyx.

2 comments:

Rumpflugan said...

Viss ovilja inom delar av företaget??? Det handlar inte alls om det. Du har helt missuppfattat det hela!

Jag är mycket positiv till att vi tar tag i kompetenutvecklingen igen. Jag anser dock att satsningarna bör vara välplanerade, väldgrundade och att det är rätt person i rätt tid som ska få chansen att fördjupa sig i ämnen som det inom snar framtid kommer att få nytta av. När en konsult själv känner på sig att det är lite osäkert på befintligt uppdrag eller om man har många små och korta upprag så kan den själv ta initiativ till att bredda sitt CV för att komma ut på marknaden så snabbt som möjligt igen. Men så länge ledningen för CIM inte aktivt underlättar för uppdragsrotation så finns det ingen som helst anledning för en person med ett långvarigt uppdrag att i någon större utsträckning vidarutveckla och bredda sina kunskaper (förutom för den rent personliga utvecklingens skull). Men så länge säljarna för CIM inte aktivt frontar våra CVs till en kund med målet att sälja in konsulten på uppdraget så är det inte aktuellt. Det viktigaste för en konsult enligt min mening är att kunna lagom mycket och mycket och att vara flexibel och snabblärd och snabbt komma in i nya rutiner och situationer.

Martin said...

Ok, jag kanske missuppfattade det som viss ovilja, my bad.

Men som jag skrev hos Jens nyss. Om vi inte har den kompetensen som nya kunder efterfrågar och vi inte har några som har kompetensen att ersätta oss så kommer vi inte se någon rotation. Vi måste lära oss nya saker och andra kollegor måste lära sig TP, annars är sannolikheten för rotation nästan noll. Även om man sen snabbt kan ta till sig kunskap, vilket jag tror att vi alla kan rätt bra, så är det sak samma ifall det när dagen kommer inte har det verifierat i CVt som kunden tittar på. Jonny kan inte säga till en kund att "men vänta två veckor, sen kan han/hon det" när han skickar ut CVt.

Om vi tar till oss nya kunskaper i "förebyggande" syfte ökar våra chanser till rotation. Det är jag fullt övertygad om.