Thursday, July 5, 2007

Inspiration

Under en längre tid har XML och dess närbesläktade kollegor intresserat mig. För några veckor sedan satt jag i ett telefonsamtal med en kollega från Stockholmskontoret om XML-dokumentation och under diskussionen och de efterföljande dagarna ökade mitt intresse rätt ordentligt. Efter ett samtal med chefen så fick jag reda på att ifall jag var sugen på att fördjupa mig i XML och hur det kan användas för dynamiska dokument och dokumentation så fick jag OK att införskaffa mig en bok. Sagt och gjort, boken beställdes och förhoppningsvis är den i brevlådan när jag kommer hem imorgon.

Som tidigare vet jag med mig att jag ofta behöver något konkret för att komma igång, se bara på PHP. Jag skulle lära mig det under 2004. Men det blev inte av förrens 2006, för då hittade jag en konkret användning av det. Med XML var det likadant. Det har pratats och funderats länge på det men inte förrens nu, när det fanns ett konkret användningsområde för det, så började det rulla.

I.o.m. bokens beställande så drog det igång, men för att det ska fästa ännu mer behövs något mer hands on men vad det skulle kunna vara visste jag dock inte. Sen ringde min far när jag satt och hade dötid på jobbet...
Samtalet gick ungefär såhär:
Far: Tjena. Du, jag vill ha Tekniska Förbundets medlemsmatrikel på CD. Hur gör jag?
Son: Du bränner ner det.
Far: Hur då? Är det nåt program eller?
Son: Ni har ett sånt program på er dator, Nero.
Far: Ja, men måste jag inte få det till datorn först?
Son: Eh, jo, har du det i ett Word-dokument eller?
Far: Näe, jag har 40 A4-papper.
Son: Åh fan.
Far: Så jag måste skriva in allt i Word då?
Son: Mjo, det blir nog tyvärr så...

Tekniska Förbundet är en sorts alumniförening för personer som tagit studenten från Ebersteinska Skolan i Norrköping och dess Tekniska (och nu även dess Naturvetenskapliga) program. Jag, liksom min far har gjort detta och min far har suttit i styrelsen för TF. Han pratade med mig om detta redan i höstas, då de ville ha matrikeln på CD eftersom det kostar mycket pengar att trycka och skicka ut hundratals (om inte mer) tunga häften (ca 1.5 cm tjock, drygt 270 sidor, var nog den senaste jag fick hem). Jag lovade att kolla upp det då och hittade lite priser för att trycka skivor men tänkte inte mer på själva formatet. Förrens idag.

Ovan är min skiss på ett relativt komplett webbaserat system för medlemshantering. Tanken är en vanlig webbplats för utomstående men inloggade kan själva uppdatera sina adressuppgifter, söka på andra medlemmar och dyl. Administratörer kan publicera nyheter och hantera medlemmar, detta är ju trots allt rätt standard och det systemet finns (och med lite till) redan på H.A.X.O.R.-sidan. Här kommer dokumenthantering via XML in. Tanken är att via ett par klick ska en administratör kunna skapa ett nytt XML-dokument med medlemmarna och dess info. Detta dokument kan sedan placeras i en mapp som tillhör en webbapplikation som skickas ut på skiva. Välkomstbrev med inloggningsuppgifter och dyl för utskrift skall även enkelt kunna skapas med XML. Hit fram är allt rätt klart hur det ska fungera. Det svåra blir nu den "skrivskyddade" webbapplikationen som utan PHP, ASP eller dyl skall kunna hantera sökningar och visningar från XML-dokumentet direkt från skiva. Jag har idéer och tankar kring förfarande och är hyfsat säker på att det kan lösas.

Nu har lärandet börjat iaf.

3 comments:

Mattias Johansson said...

Det låter som ett jobb för en liten C#-applikation det där!!!

Birger Ekenstierna said...

Inte behöver man skriva in en hel pappersversion av en medlemsmatrikel. Det finns underbara scanningsprogram för att läsa sådan text. Såvida inte det är skrivet med mongolisk runskrift...

Martin said...

@Birger: Problemet är att sådana tillbehör finns inte tillhands :(