Tuesday, July 31, 2007

Strukturerat leverne

Mattias skrev för dryga månaden sen om nanouppgifter, "extremt små sessioner av effektivt arbete". Nanouppgifter kan även användas för minska stress, förvirring och även tidsåtgång vid större uppgifter.

Det jag mer konkret vill lyfta fram är de där 20 sekunderna extra det tar att göra något som just vid ögonblicket känns jättejobbigt men ifall gjort bara gör att allt flyter på som det ska. Mycket handlar om att skapa ordning och kontinuitet i ett lagom kaotiskt samhälle och principen är jättegammal. Var sak har sin plats.

Imorse stod jag vid bussen från Kallinge och tog som vanligt fram min plånbok, ty det är vad jag har beslutat vara förvaringsplatsen för mitt busskort. Kortet var ej där. Lagom uppskrämd gjorde jag en snabb query genom gårdagens eventdatabas som innehöll plånbok och busskort. Resultatet kom mycket snabbt till mig:
"Du orkade inte ta fram plånboken igår då du klev på bussen efter Maxi-handlandet så du stoppade busskortet i jackans innerficka."

Bra jobbat hjärnan! Dessvärre kan inte alla skriva så bra BQL-kod (Brain Query Language, otroligt egenpåhittat) utan många ränner runt med första tankarna "Här borde den vara! Argh! Den är inte här!"

Denna nanouppgift är egentligen tvådelad.
1. För var sak som du har en kontinuerlig användning för, t.ex. nycklar, mobiltelefon, busskort, besluta om dess "hemmaplats", en ev. sekundära plats kan utses osv. Så länge du medvetet har tagit beslutet om platsen.
Denna plats ska vara given och logisk. Hemma har jag nycklarna primärt vid dörren, sekundärt vid datorn, tertriärt i ryggsäcken. Är jag ute och reser har jag primärt nycklarna på en bestämd plats i ryggsäcken, sekundärt i jackan och tertriärt i vänstra främre fickan i byxorna.

2. Placera objektet på sin plats.
När tillfället kommer, ta beslutet om placering. Oavsett om det är den primära eller sekundära placeringen osv. ta beslutet och placera objektet.

När tidpunkten kommer för användning så har du ett par logiska platser att leta på efter ditt objekt. Vad ger då detta för resultat?

Din tidsåtgång för att leta efter saker minskar, vilket leder till mer tid till annat och även reducerad stress (leta efter nycklar då man har bråttom till bussen!). Ditt boende/din arbetsplats kan i bästa fall steg för steg minska i oordning då var sak helt plötslig har sin plats. Detta gör det enklare att städa (vilket jag själv ofta har behov av, men orkar inte för saker ligger i vägen).

Nu hindrar detta ej dessvärre dig från att glömma saker, t.ex. en mobiltelefon, men när du väl insett att du inte har den med dig, då vet du åtminstone var du ska leta.

1 comment:

Mattias Johansson said...

I dig. Håller på med ett experimentellt inlägg som behandlar vanor man kan lägga sig till med för att aldrig behöva städa och diska - detta ska vara med.