Wednesday, August 1, 2007

Framförhållning

I dagens samhälle gäller det att kunna vara flexibel, men i detta ständigt förändrande samhälle har ändå behovet att kunna planera växt. SJ har t.ex. i sina senaste resereformer premierat de som planerar sitt resande i god tid samt de som vågar ta chansen att vara ute i sista minuten, något de även annonserat att de kommer fortsätta med.

Själv har jag de senaste åren mer och mer insett vikten av att kunna planera i tid. Som student hade man uselt med pengar och att planera sina resor gav garanterade platser på transporten samt billiga priser. Jag reste som billigast till Norrköping från Helsingborg för 250kr med X2000 då jag i god tid planerade min resa. Även nu i arbetslivet har jag insett vikten av att planera och hur "sista minuten" i vissa fall kan vara direkt ödesdigert Att kunna planera inköp är således viktigt. Vill man t.ex. åka på en bra konsert så måste man vara ute i god tid, annars försvinner antagligen biljetterna direkt. Se bara när band som Metallica, Iron Maiden, Nine Inch Nails och U2 kommer. Att köra sista minuten när det gäller konserter går inte, ifall du inte vill betala 4ggr originalpriset. Ska du dessutom resa Sista minuten till konserten finns chansen att biljetterna för dina tänkta resor inte finns.

Semester är en "ny" sak för mig. Förut har man haft sommarlov, men nu får man själv välja ut vilka veckor som man ska ta ledigt. Har man ledigt ska man antagligen göra saker, som att resa till föräldrar och vänner. Kan man i god tid planera sin semester kan man göra den mer stressfri och man kan kapa eventuella biljett- och hotellkostnader rätt ordentligt. Denna sommar kom semestern lite sporadiskt, mycket pga en strulande uppdragsgivare, men även pga oerfarenheten av att ta ut semester. Resultatet av detta var att det blev ett rent helvete att försöka få restider och priser att gå ihop och till slut så hade vi köpt resor för nästan 7000kr till och från Luleå. Till midsommar var vi dock ute i god tid och hade snuskigt låga priser, för dessa tider visste vi långt i förväg.

Därför känns det skönt att i förväg kunna veta var, när och hur man ska göra saker. På tisdag ska jag och Vicky på konsert i Stockholm. Vi var ute i god tid med att köpa biljetter och samma dag som vår arbetsplats för augusti var bestämd beställde vi resor och bokade hotell. Trots att det var väl över 1.5 månader till konserten så tyckte vi ändå att det var lite sista minuten att bestämma sig för resor och hotell. Jag vet inte om det är en ingenjörs/teknolog-grej, men i arbetslivet måste man kunna planera saker i förväg. Till höger om mig har jag en tidsplan som sträcker sig ca 2 månader framåt i tiden.

Framförhållning. Tyvärr saknar många det och dessvärre tillhör många man känner denna grupp vilket ofta leder till ekonomiska tråkigheter.

No comments: