Wednesday, February 20, 2008

Jag känner mig kränkt...

...av alla idioter det finns i detta landet.

Läste just debattartikeln Jaktscener från Lärarhögskolan på DNs hemsida, en del av en artikelserie om Lärarhögskolan i Stockholm. Den handlar om hur svenskt rättsväsen har havererat när det kommer till anmälningar mot lärare då studenter känner sig "kränkta" eller som denna artikel visade sig, kanske inte var kränkta, men vill sätta dit en lärare och uppnå politiska poäng med det.

Jag hatar verkligen sådana människor. Så otroligt innerligt.

Dock ligger en stor skuld i hur det blivit så här illa på jurister. Klippet är in ett stycke från artikeln som jag finner helt jävla absurt:
Dåvarande rektorn Eskil Frank tyckte visserligen att det var en märklig regel. "Om jag säger till polisen att du slog mig på käften vill de se blåmärken och höra vittnen. Om jag påstår att du kränkt mig krävs tydligen inget bevis. Det räcker med din känsla."
Men av skolans jurist fick han höra att det var det som gällde, att den kränkte "har tolkningsföreträde". "Du har kränkt mig" intar en särställning bland anklagelser: den behöver inte bevisas.
Vad innebär detta då? Tja, rent konkret så menas det att ifall en student hävdar att den känner sig kränkt av någon kan den anmäla samtidigt som den flyttar bevisbördan från sig som anmälare till den som står anklagad. Dvs, skyldig till motsatsen bevisats mot rimlig tvivel. Ofta räcker det bara med att inte bli godkänd i en kurs för att man ska vara kränkt.

Nu får man hoppas att Lärarhögskolan är ett unikum i landet för annars är det fan illa ställt.
Övriga artiklar finns här: Först kränkt vinner samt Tyst i klassen

Men nej, jag känner mig inte kränkt, men jag är förbannad på alla dessa as till studenter i sverige som beter sig såhär mot sina lärare.

1 comment:

Dallerberg said...

man kanske skulle söka till lärarhögskolan för lite snabba cash