Tuesday, August 14, 2007

The Meat Blog


Kött. The Final Frontier, eller iaf var ovanstående köttbit rätt maffig. På en resturangen Brooklyn i Helsingborg går det att beställa en sådan köttbit. New York Strip-on-the-bone. 650g. Det var stort. Jag gillar kött.

Visst kan jag kan förstå de som inte äter kött, alla har sina orsaker. Ibland hör man dock röster som påpekar att ingen ska äta kött, för djurens skull. Jag äter kött för djurens skull.

Låter kanske lite konstigt, men egentligen inte. I Sverige ser man kossor lite här och var på landet, och även en och annan gris. Ponera nu att ingen åt kött, eller konsumerade animaliska produkter. Skulle man se dessa djur längre? Knappast.

Om det här och nu skulle inkomma ett förbud mot brukandet av animaliska produkter skulle då bönderna fortsätta ha dessa djur? Varför ska man ha massa djur som kostar pengar som man inte kan ha någon ekonomisk vinning för? Vad har man för nytta av en gris, förutom till mat?
Husdjur? Nja, inte en vanlig gris antar jag. Vem har en ko som husdjur? Troligtvis inte någon.

Skulle alltså inte det finnas en kött-/mejeriindustri skulle dessa djur dö ut inom ett antal år. Vad har jag för belägg för detta? Jo, som påpekat tidigare skulle sannolikheten att en farmare skulle ha en ko eller gris utan att den hade ett ordentligt syfte vara väldigt liten. Inte skulle de kunna släppas ut i naturen, det är de inte anpassade för. De skulle antagligen bara avlivas, eftersom ingen skulle ha råd att ha dem längre.

Jag gillar att se den svenska rödbrokiga kon ute på landet, därför äter jag kött. Så länge det finns ett behov av boskapen kommer de finnas kvar. Finns inte behovet försvinner de. Så jag hoppas att du som läser detta väljer att dra ditt strå till stacken för att ha kvar dessa magnifika djur. Ät kött och drick mjölk.

Igår diskuterade jag och Pierre om att starta The Meat Blog. En blogg dedikerad till kött och djuren som ger oss köttet. Veckovis inlägg med olika kött typer, som "Fläskfilé - grisens finaste del" skulle dyka upp tillsammans med massa härliga bilder och inlägg om t.ex. restaurangbesök där extravagant kött hade serverats. Låter det inte härligt? Mer kött åt folket.

No comments: