Monday, May 14, 2007

Gårdagens bravader

Gårdagen gick till viss mån i ogillandets tecken. Först och främst hatar jag iTunes. Detta klumpiga vidunder som har krävt ensamrätten på min stackars lilla iPod Shuffle. Min dator är inte den snabbaste i världen, men den hanterar flertalet tunga och kraftkrävande applikationer. Sen har vi iTunes...
Jag vet inte riktigt vad det är, men så fort iTunes är igång säckar min dator ta mig fan nästan helt ihop. Allt blir übermegasegt och att hantera iTunes i sig ska man väl nästan inte ens prata om. Jag är fullt medveten att mina USB 1.1 kontaker inte kan föra över musik till iPoden alldeles för snabbt, men det kan jag acceptera, det är inte mycket jag kan göra åt det. Igår skulle en enklare "hantering" av musik göras. Eftersom jag är lite lagom musiknördig och ser mina mp3-filer och dess spelande (via Winamp) som en ren förlängning av den gamla CD-spelaren, dvs ett album skall lyssnas på rakt igenom för att musiken skall komma till sin fulla genomtänkta rätt, så har jag en ruskigt bra sortering av alla mappar och filer. Filer är namngivna på ett standardiserat sätt och ID3-taggar skall vara så korrekta som möjligt. Jag har rätt bra koll på min musik.

iTunes gillar inte sådana som jag. På något sätt känns det som iTunes är till för folk som endast lyssnar på mainstream & singlar de köpt via deras butik (eller nåt sånt iaf) eller vill att deras soundtrack skall vara något slumpmässigt blandband av jag vet inte vad. Nej, jag vill inte fylla min iPod med random låtar från mitt rätt stora musikbibliotek. Nej, jag vill inte att det autmatiskt skall hämtas bildmaterial till min musik varje gång jag lägger till ett nytt album.
Vad vill jag? Jag vill kunna lägga till flera undermappar från samma mapp samtidigt i biblioteket. Jag vill att kunna markera flera filer i biblioteket (som jag flyttat på/döpt om), och uppdatera dess position till en mapp samtidigt. Jag vill kunna göra en "uppdatera information" på flera filer samtidigt så alla ID3-taggar uppdateras på en gång.

Nu tänker säkert folk att "Men hallå! Så kan man inte alls göra i Winamp!". Näe, allt går förvisso inte att göra samtidigt i Winamp, men som tidigare nämnts så har jag en grym koll på mina filnamn, mappar och dyl. Winamp har en funktion som heter "Sort by path and filename". Den är skitbra.

Har du laddat ner något från teh Intarnets och personen som på ett eller annat sätt placerat filerna där har gjort ett skitjobb med ID3ande men ripp-programmet har lyckats med att numrera filerna så går allt att lösa enkelt och snabbt i Winamp. "Sort by path and filename" och sedan ett snabbt ID3-fixande löser det mesta och sedan kanske man vågar låta iTunes få titta på filerna. Hade du dragit in nyss nämnda och nerladdade filer från internet direkt in i iTunes hade du haft ett helvete att få ordning på dem. Sa jag förresten att iTunes var stort och segt? Det tål att upprepas.

Nu var det ju inte iTunes jag först hade tänkt klaga på, men jag är bra på att klaga så jag kan ju lika gärna fortsätta lite till...
Blekinge.

Igår var det som bekant söndag och på söndagar åker vi till Ronneby. Ute i god tid tog vi oss till Knutpunkten och klev på tåget mot Kristianstad, och det var jättefullt. Så vi klev av, och tog det lite senare tåget. Väl framme i Kristianstad hoppade vi på en tågbuss och färden mot Ronneby fortsatte. Efter dryga 30 minuter drog en ambulans förbi oss. "Fan, säkert en olycka nånstans framför oss." tänkte jag och hoppades på att det iaf inte var på stora vägen. Färden fortsatte och tankarna om ambulansen försvann sakta men säkert till vi tittade på klockan och tänkte "Vad bra, framme om 20 minuter". Då saktar bussen in...

Blinkande lampor och en hyfsat lång kö framför oss. Könsord. Efter att han snabbt försökt att via WAP ta reda på något om det hela ringde jag Stefan som var på väg till Karins bostad. Väl där ringde han upp och efter lite letande på Polisens hemsida hittade han en snutt om en olycka vid Bräkne-Hobys södra infart, men den var daterad till kl 14. Wtf. Efter ca 20 minuter kom vi iväg och var på plats i Ronneby kl 20.20, 18 minuter sena. och därmed missat vår buss med 12 minuter. Nästa buss gick... 48 minuter senare. Härligt. Tjusigt.

Vi köpte oss en korv och ett äpple och ställde oss att vänta på den då vi var inte så sugna på att spendera 140kr på en taxi. Till slut kom bussen, fast åt "fel håll". Ut klev en full snubbe och hans nästan lika onyktra flickvän. Härligt med packade människor på en söndagkväll. Vi konfirmerade busstiderna med chaffisen och klev på för en runda kring Ronneby. Bussen åkte och utanför Pressbyrån stod det fulla paret mitt i gatan och hejdade bussen. De fulla jävlarna hade tappat en plånbok någonstans och killen fick snabbt gå på och leta efter den på snyggt fyllemanér. Ingenting hittades och fyllot snubblade av bussen.
När vi åkt runt halva Ronneby var vi tillbaka vid resecentrum och så på fan, där stod de igen och letade fortfarande efter sin plånbok. Åter igen klevs det på bussen och letades, även denna gång utan resultat.

Till slut åkte bussen och mycket senare än vanligt var vi framme i Kallinge.
Jag hatar nog Blekinge. Idag regnade det på mig med.

No comments: