Tuesday, May 29, 2007

Ur led är tiden - i Ronneby

Jag har klagat flertalet ggr på Ronneby och Blekinge men den här är väl lite speciell. Jag har gått och stört mig på detta under en längre tid. Tvättbokningen.

Ända sedan dag 1 i lägenheten här har tvättstugan upprört mig. Vid första bokningsförsöket såg det positivt ut. Bokningssystemet likande det i HBG, man för brickan över sensorn och sen trigga displayen och sedan styr man alternativen med knapparna på lådan. Simpelt.

Självklart! Dock inte i Ronneby. Första kvällen vid tvätstugan stod vi där och lådan lös rött. Fan tänkte vi, kassa brickor. Nåja, vi mailade bovärden på morgonen och fick svaret att brickorna var testade och visst skulle funka. Men ok, de skulle fixa nya brickor till nästa vecka.

Söndagen kom och vi anlände med våra gamla brickor. In i dörren, trodde vi. Lampjävlen vid dörrsensorn lös rött. Klockan var 22 och vi skulle inte komma in i lägenheten ens? Wtf! Turligt nog passade nyckeln och vi kom in i trappuppgången. I brevboxen låg nya brickor. Jaja, skönt.

Jag kilade ner och testade. Jajemen, man kom in i huset! Bort till tvättstugan och se på fan, in i det huset kom man med. Testade boxningsanordning. Det lös rött.

Förbannade jävla skitställe! Morgonen på jobbet påbörjades med att maila bovärden och svaret kom att "De fungerade i fredags, vi kanske kan träffas så kan vi visa hur bokningsssystemet fungerar". Lagom upprörd svarar jag att det får bli efter kl 17 då vi inte hinner ta oss till Kallinge innan dess. Svaret blir att "jag jobbar bara till kl 16." Förbannade kommunalare.

I Kallinge går vi raka vägen till tvättstugan. Se på fan. Skiten funkar. Kugghjulen börjar sakteligen röra sig i huvudet. Vi kollar möjliga bokningstider, sista slutar kl 20. Vi bokar tid mellan 17 och 20 till dagen efter. Klockan 20.00 går jag till tvättstugan för att undersöka bokningssystemet igen och se på fan. Det lyser rött, systemet är ej tillgängligt. Efter kl 20 kan man inte ens boka en tvättid. Sicket skitsystem.

Dagen efter skickar jag ett syrligt mail till bovärden angående bokningssystemet, dess tider samt den allmänna kompetensen bland de anställda hur saker funkar. Två månader senare har jag fortfarande inte fått svar.

Förra veckan så fick jag reda på att tiden i systmet inte heller funkar.

Till och med kollektivtrafiken vet att nåt inte stämmer med tiden i Blekinge.

Imorgon kommer ett inlägg och nazister och bokstaven "R". Stay tuned.

3 comments:

Birger Ekenstierna said...

Kommunalare is the shit. Läste precis en artikel om att enbart skånska kommuner kommer att behöva rekrytera runtn 9000 personer årligen de kommande 10 åren. Köttberget går i pension. Detta är inte precis någon nyhet men det väcker frågor kring kommunernas attraktionskraft och den oflexibla tid- och arbetskultur som fortfarande till stor del finns kvar.

Efter att ha arbetat kommunalt i dryga två år har jag blivit varse denna gigantiska och oformliga koloss som oftast är en kommunal organisation: Stelbenta arbetare och tjänstemän som suttit på samma position i 10-20-30-40 år utan allvarliga försök till vidareutveckling och ifrågasättande av sin arbetssituation.

För att framtidens kommuner överhuvudtaget ska kunna fungera behövs en total omsvängning. Och inte ens om det sker tror jag tvättaggarna kommer att fungera....

Mattias Johansson said...

Organisationer som inte behöver rättfärdiga sin existens gör det oftast inte, enligt vad jag erfarit.

Victoria said...

@Birger: Du har så rätt i dina funderingar. Fast vissa kommuner är bättre än andra. Helsingborgs stad t.ex. är oftast rätt så flexibla (men det kanske beror på de politiska klimatet ;D)