Thursday, May 10, 2007

Nytta

Idag har jag funderat lite på nytta. Det här med att bidra med något till någons nytta, till det stora hela.
Under eftermiddagen hade jag en konversation med en person från en annan avdelning på UIQ. Självklart kan jag inte ge några detaljer om detta då det skulle bryta konfidentialitetskontraktet som jag skrev på men jag kan nog i grova drag försöka illustrera min poäng. Allmänna baskunskaper är iaf, att som de flesta i min omgivning vet, jag är konsult, på uppdrag hos UIQ och jag konsultar som Test Engineer. Det räcker med "detaljinfo".

Härom dagen stötte jag på något som jag ansåg vara konstigt, kanske t.o.m. fel. Jag kontaktade min projektansvarige som efter lite funderande höll med mig men rådde mig att snacka med en annan person mer insatt i detta jag funderade på. Efter en konversation med honom förstod även han att jag tyckte det verkade konstigt och var inte sen att hålla med om mitt antagande om det hela. Jag blev hänvisad till en person på en annan avdelning som sysslat ännu mer med detta.

Idag dök han iaf upp vid min arbetsplats och vi hade en diskussion i ca en kvart samtidigt som vi pekade i dokument och annat. Vi kom överrens om att jag inte var helt fel ute i mina antagande och logiska resonemang och han skulle föra det hela vidare ett steg uppåt i ledet.

Detta kan i slutändan om kanske nåt år eller så leda till att folk använder sina mobiltelefoner på ett annat sätt, kanske lite bättre sätt, än vad de hade gjort om inte just jag hade suttit där jag gör och gjort det jag gjort. Har jag nu gjort någon nytta?

Tja, det har jag nog. Har världen blivit bättre eller kommer den bli det? Kanske det.

På ett sätt har jag garanterat gjort nytta. Jag har bidragit till Statens skattekista. Det är ju nyttigt, eller hur? Då får vi ju nya väg-gupp, folk med socialbidrag kan fortfarande få socialbidrag, och klaga på att de inte får tillräckligt med pengar. Alkisarna på Söder i Helsingborg kan forsätta att hänga utanför bolaget och staten har råd att fortsätta vara världens per capita mest bidragsgivande land trots vår egen statsskuld. Woohoo!!!

Nu lät jag väl inte för bitter? Jag ä int bitter.

Något jag länge funderat på och även diskuterat med andra är... individuell beskattning!
Oj vad det lät mer radikalt i bold.

Tanken går lite som följande:
En gång om året, kanske i samband med deklaration, dimper ett formulär ner i brevlådan hos var och varannan skattebetalande medborgare. I detta formulär finns det en massa rutor att kryssa och fylla i där man kan i procent ange hur mycket av sin "disponibla skatt" man vill betala till kommun, stat och landstings olika skattefinansierade objekt.
Det som jag kallar disponibel skatt är den skatt som blir över efter grundläggande administrativa kostnader för kommun, landsting och stat samt ett grundprocentavdrag för vård, skola, renhållning, statsnytta (poliser och sånt). Dvs, sådant som är absolut nödvändigt minimum för att landet skall fungera.

Självklart kostar sådana bas-saker en massa så i slutändan kanske det inte blir så himlans mycket pengar att bestämma om men ponera att du har 10000 i eget disponibelt belopp per år vad hade du gjort med pengarna? Hade du placerat det där du kände att gjorde nytta?

Jag hade nog satsat på följande:
Utbildning - Bara en en sak att svenska ungdomar idag inte ens kan skriva en text utan Words rättstavningsprogram skrämmer mig. Att det dessutom finns ungdomar som blir upprörda då man påpekar detta är nog ännu värre. Mer pengar till skolan för annars går det åt helvete med detta land.
Landsting - Utan landstinget har vi ingen allmän vård vilket suger. Sossarna körde visst vården åt helvete, t.o.m. så att vissa sjukhus fick partier skapade till valet för att reda ut skiten. Hoppas det går bättre med denna regering.
Polis - Ordning och reda behövs i detta land.
Brandkår - Självklart!
Infrastruktur - Vägar, sjöfart, järnväg, flyg, it. Allt måste funka, bra. Nej till hål i vägarna!

Sådär. Vad hade du nu lagt dina pengar på? Vad anser du gör nytta?

2 comments:

Mattias Johansson said...

Jag ska vara motradikal projektledarbög och säga att 99% av våra s.k. resursproblem i sjävla verket är organisatoriska problem och jag skulle därmed vräka pengarna i forskning på det området.

Martin said...

Mjo, organisatoriska problem är helt klart en viktig punkt att ta hand om. När jag blir diktator så löser vi först dem, får en streamlinead stat och sen får folket beskattas indiviuellet, för då vet vi ju hur det bäst ska organiseras :)